top of page
Jakobstads Båtvarv

Ny träbåt ett ekologiskt val - Puuvene on ekologinen valinta *Nordwind



*Suomenkielinen teksti löytyy alempana.


Ny träbåt ett ekologiskt val. Dagseglare Nordwind 20 E

Undersökningar och analys av båtars livscykel visar att en träbåt byggd av virke från närregionen är ett ekologiskt val i jämförelse med båtar byggda av andra material.


Ni är välkomna att bekanta er med denna båt på Uiva-Flytande båtmässan i Helsingfors som hålls den 17-20 Augusti.



Nordwind 20 E modellen har nu provseglats och motor testats, denna centerbords dagseglare har utrustats med en elektrisk 1- kilowatts pod motor (drev) från E-propulsion. Batteriet kan laddas genom förnybara källor såsom solcell eller hydroregenerering = laddning genom propellern vid segling ( båten kan förståss även laddas med landström).



Nordwind 20 E


Vid test på kryssbog började motorn ladda in via propellern till batteriet vid ca. 4 knops fart och vid 5 knop laddar den in ca. 30 watt. (Maxladdning är 330w vid 10 knop). Denna båt har även en solcellsregulator som kan hantera upp till 180w solceller vilka med fördel kan hängas tex. på bomkapellet när båten ligger i hamn.

Till denna båt valdes ett litet lithium batteri på 1,3kwh och endast 9kg som visat sig prestera överraskande bra, det räcker iallafall gott och väl till att komma ut från och in till hamnen, samt att ta sig rofyllt hemmåt när vinden dött ut..

Vid körning i lugnt väder i 3 knop tar motorn ca. 150w från batteriet vilket ger en körtid på ungefär 9 timmar, och vid 4 knop tar den ca. 350w och körtiden är då omkring 3,5 timmar. Skrovfart med motor är ca. 5 knop vid maxeffekten 1000w.⚡️

Ett par veckor sedan blåste det ca. 15m/s och vi fick då testat motorn i krabb sjö och mot vind, toppfarten sjönk då till strax under 4 knop, vilket visar att motor effekten räcker rätt bra till denna båt, en elmotor har ju bra vridmoment från låga varv och den känns därför mycket pigg vid hamn manövrar.

Denna båt med elmotor är till salu och kan utrustas för dina behov. Tillägsutrustning är bl.a madrasser för övernattning , sprayhood + bomtält, gennaker mm. ☀️⛵️

Nordwind 20 är planerad så att den skall vara lätt att sjösätta och ta upp, centerbordet och den fällbara masten gör att den går bra att transportera på en vanlig båt trailer och hantering och riggning sköts lätt av två personer.

Med en egen trailer är man därmed oberoende av utomstående lyfttjänster och båten kan dessutom förvaras på trailern. (obromsad trailer räcker för båtens vikt som är ca. 500kg )

-Fredrik. tel. +358 50 5328434



Video predentation av Nordwind 20


Nordwind 20 E





Video: Nordwind 20 E *First test drive with E-propulsion 1,0 evo pod motor .


 

*Uusi puuvene on ekologinen valinta. Päiväpursi - Nordwind 20 E


Tutkimusten mukaan paikallisesta puusta veistetty puuvene on valmistus- ja elinkaarikuormaltaan ekologinen valinta suhteessa muihin rakennusmateriaaleihin.

Ja tämä vielä kulkee tuulella ja uusiutuvasti tuotetulla sähköllä. Nordwind 20 E-malli on nyt koepurjehdittu ja sähkömoottori on testattu, hieman infoa tässä.


Olemme mukana Uivassa venemessussa Helsingissä 17-20.8 tällä veneellä. Tervetuloa tutustumaan.


Tämä nostoköli päiväpursi on varustettu sähköisellä 1kw e-pod vetolaitteella E-propulsionista. Akusto voidaan lataa uusiutuvasti tuotetulla sähköllä, aurinkokenoilla sekä potkurilla virtauksesta, purjeiden tuottamalla liike-energialla, regenerointi toiminnolla. Lataus on nyt testattu, ja todettiin että mooottori alkaa lataa jo 4 solmun vauhdista.

5 solmun vauhdissa se antaa noin 30 wattia. ( Maxlataus on 330w 10 solmun vauhdilla)

Tässä venessä on aurinkolataus säädin johon voi laitta jopa 180w aurinkokennoja. Puomitelttaan vois olla sopiva paikka missä asettaa aurinkokennot kuin vene on satamassa.

Tähän veneeseen valittiin 1,3 kwh lithium-akku jpka painaa ainoastaan 9kg. Yllättyin miten hyvin se riittää siihen tarkoituksen mikä oli meinattu eli ulos/ sisään satamasta sekä että pääsee rauhallisesti kotin kuin tuuli on tyyntynyt.

Kuin ajaa tyynellä säällä 3 solmun vauhdilla mottori otta ainoastaan noin 150w mikä riittäis noin 9 tuntia. 4 solmun vauhdissa se vie noin 350w ja silloin ajoaika olis noin 3,5 tuntia. Max runkonopeus on noin 5 solmua täydellä teholla (1000w). ⚡️

Pari viikko sitten saimme testattu venen vähän kovemmalla tuulella, 15m/s vasta aallokkossa maksimi nopeus putoi hieman alle 4 solmua mikä osoittaa ett moottoriteho pitäis riittää. Sähkömoottorissa on hyvä vääntömomentti jo alhaisilla kierrosluvuilla ja se tuntuu että siinä on potkua riittävästi satama manöövereissa.


Tämä vene on myytävänä ja luovutus valmis, se voidaan varustella tarpeen mukaan esim. Patjat yöpymiseen, sprayhood+puomiteltta, gennakeri ym. ☀️⛵️

Kannelta kaadettavan maston ja nostokölinsä ansiosta Nordwind20 päiväpurren vesillelasku, nosto ja kuljetus käy sujuvasti venetrailerilla, joten voitte olla riippumaton nostopalveluista ja veneen voi myös säilyttää trailerilla. (Jarruttoman traileri voi käyttä koska venen paino varusteinen on noin 500kg.)


Fredrik. puh. +358 50 5328434



Nordwind 20 video esittely.

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Eddie Berglund

Comentarios


bottom of page